Rytų Europos Egzistencinės terapijos Asociacijos
PROFESINĖS ETIKOS KODEKSAS
I Apibrėžimai
1.1 Šiame Kodekse minimos sąvokos ir trumpiniai turi būti suprantami taip:
1.1.1. Kodeksas – Rytų Europos egzistencinės terapijos asociacijos profesinės etikos kodeksas, reglamentuojantis ir psichoterapeutus rengiančių mokymo įstaigų, studentų, dėstytojų, supervizorių ir terapeutų elgesį;
1.1.2. REETA arba Asociacija – Rytų Europos Egzistencinės terapijos asociacija;
1.1.3. Sąvokos ir apibrėžimai apima tiek moterišką, tiek vyrišką lytį;
1.1.4. Etikos komitetas arba EK – Rytų Europos egzistencinės terapijos asociacijos etikos komitetas;
1.1.5. Psichoterapeutas arba terapeutas – asmuo, praktikuojantis psichoterapiją arba psichologinį konsultavimą;
1.1.6. Klientas – asmuo ar asmenų grupė, kuriam psichoterapeutas teikia psichoterapinę pagalbą, grindžiamą išskirtinai profesiniu santykiu.
1.1.7. Psichoterapija – profesionali psichoterapeuto pagalba klientui, kurios tikslas yra gerinti kliento gyvenimo kokybę.
1.1.8. Studentas – psichoterapeutų mokymo įstaigoje besimokantis asmuo.
II Bendrieji principai
2.1. Profesinės etikos principai, išdėstyti Kodekse, atitinka bendrus Europos žmogaus teisių konvencijos principus ir apibrėžia, koks psichoterapeuto elgesys yra etiškas.
2.2. Savo profesinėje veikloje psichoterapeutas, teikdamas psichoterapinę pagalbą, siekia aukščiausių profesijos standartų, drauge atsakingai vertina savo galimybes ir apribojimus.
2.3. Psichoterapeutas savo psichoterapinėje praktikoje vadovaujasi pagarbos klientams ir kolegoms principu.
III Atsakomybė
3.1. Šio Etikos kodekso reikalavimų laikosi visi REETA nariai nuo įstojimo į Asociaciją dienos. Reikalavimai apibrėžia ir psichoterapeuto santykius su klientais, ir dėstytojų, supervizorių, terapeutų santykius su studentais mokant ir mokantis psichoterapijos ar konsultavimo.
3.2. Psichoterapeutui privalu aiškiai suvokti atsakomybę už savo profesinius veiksmus, rekomendacijas, teiginius ir pareiškimus, kylančius iš jo profesinio vaidmens. Bet kuris psichoterapeuto sprendimas, susijęs su klientu, turi atitikti jo profesinę kompetenciją, taip pat atsižvelgti į esamą mokslinę ir metodologinę psichoterapijos padėtį bei situaciją.
3.3 Psichoterapeutas, priimdamas sprendimus, atsižvelgia į asmenybės, socialinį ir organizacinį savo darbo kontekstą. Psichoterapeutas turi mokėti įvertinti, kokią įtaką šis kontekstas gali turėti jo darbo kokybei, įskaitant psichoterapeuto klientui suteiktos informacijos naudojimo ir psichoterapeuto profesinio autoriteto įtaką klientui.
3.4. Psichoterapeutas turi laiku reaguoti į bet kokias kliūtis, galinčias trukdyti bendram kliento ir terapeuto darbui. Psichoterapeutas vengia santykių, galinčių sukelti interesų konfliktą arba iškreipti psichoterapinį procesą.
3.5 Priimdamas visus su klientu susijusius sprendimus, psichoterapeutas turi atsižvelgti į savo asmeninius apribojimus (taip pat ir į emocinius apribojimus, etines nuostatas ar įsitikinimus). Esant poreikiui, psichoterapeutas turi konsultuotis su kitais specialistais arba jiems nukreipti klientą.
3.6. Psichoterapeutas privalo gebėti paaiškinti ir pagrįsti savo sprendimus ir veiksmus suprantamai klientui.
3.7. Psichoterapeutas turi susilaikyti nuo piktnaudžiavimo savo autoritetu, pagrįstu profesiniu vaidmeniu ir kompetencija, ir remtis juo išskirtinai tik klientui pageidaujant ir tik abipusiu sutikimu.
3.8. Psichoterapeutas, kuris užsiima ir tyrimų veikla, yra atsakingas už jo pasirinktą metodologiją ir gautų rezultatų patikimumą. Neleistina jokiais būdais iškreipti ar vienpusiškai pateikti moksliniais tyrimais gautų duomenų (išskyrus atvejus, kai siekiama išsaugoti konfidencialumą).
3.9. Psichoterapeutas rūpinasi, kad jo veiksmai, pareiškimai ar duomenų interpretacijos nežemintų amžiaus, etninių, socialinių, lyties ir bet kokių kitų gyventojų grupių.
IV Kompetencija
4.1. Aukštų psichoterapeutų kompetencijos ir atsakomybės standartų laikymasis – tai bendras REETA tikslas, siekiant visuomenės ir psichoterapijos gerovės.
4.2. Psichoterapeutas privalo nuolatos palaikyti ir gilinti profesinę kompetenciją, susipažindamas su naujausiais psichoterapijos teorijos ir praktikos, taip pat ir kitų su psichoterapija susijusių mokslų pasiekimais. Jis privalo rūpintis nuolatiniu savo profesinių ir asmeninių savybių tobulinimu. Psichoterapeutas turi nuolat supervizuoti savo darbą kreipdamasis į kolegas.
4.3. Psichoterapeutas, prisistatydamas bet kokiame kontekste, tiksliai ir teisingai nurodo savo išsilavinimą, profesinį pasirengimą, kompetencijos ribas ir patirtį. Profesinę kompetenciją patvirtina mokymo įstaigų, teikiančių profesionalų psichoterapinį parengimą, diplomai ir sertifikatai. Išsilavinimas, leidžiantis taikyti vienokius ar kitokius psichoterapinio darbo metodus ir technikas, yra nurodomas kaip papildomas psichoterapeuto pasirengimas. Neleidžiama klaidinti esamų ar potencialių klientų, o taip pat kolegų dėl turimos profesinės kompetencijos.
4.4. Psichoterapeutas suvokia galimą savo asmeninių sunkumų ir konfliktų įtaką jo profesinės veiklos kokybei ir susilaiko nuo tokių profesinių santykių, kuriuose asmeniniai terapeuto ribotumai gali sukelti neadekvačias jo reakcijas, veiksmus ir sprendimus ir tokiu būdu pakenkti klientui, studentui, kolegai arba tyrimo dalyviui. Jei terapeutas pastebėjo turįs anksčiau minėtų sunkumų jau užmezgęs profesinius santykius, planuodamas tolesnius veiksmus jis ieško profesinės pagalbos. Psichoterapeutas turi būti pasirengęs, kad kartais gali atsirasti būtinumas apriboti arba nutraukti profesinę veiklą.
4.5. Pradėdamas dirbti naujoje profesinės veiklos srityje (pavyzdžiui, supervizijų), psichoterapeutas turi būti gavęs visą būtiną profesinį parengimą ir atitikti tos veiklos srities reikalavimus. Taip pat svarbu įsitikinti, kad nėra prieštaravimų tarp jo vykdomų skirtingų profesinės veiklos sričių.
V Teisiniai standartai
5.1. Jei psichoterapeuto praktikoje atsiranda prieštaravimų tarp tos šalies, kurioje jis dirba, įstatymų, apibrėžiančių konkrečius reikalavimus profesiniam psichoterapeutų elgesiui (pavyzdžiui, prievolė informuoti apie grėsmę klientui ar trečiajam asmeniui, psichoterapeuto užrašų prieinamumas), ir etinio REETA kodekso, psichoterapeutui dera laikytis savo šalies įstatymų. Drauge būtina siekti sumažinti šiuos prieštaravimus.
5.2. Psichoterapeutas vengia veiksmų, prieštaraujančių įstatymams, o taip pat nepalaiko trečiųjų asmenų ar institucijų veiksmų, galinčių tapti žmogaus teisių pažeidimo šaltiniu.
5.3. Jei prieš psichoterapeutą yra pradedamas su jo profesine veikla susijęs tyrimas, jis per dvi savaites apie tai raštu praneša REETA Etikos komitetui.
VI Konfidencialumas
6.1. Informacijos, gautos teikiant psichoterapinę pagalbą, konfidencialumas yra esminė psichoterapeuto pareiga. Šis reikalavimas galioja ir užbaigus ar nutraukus terapinius santykius. Perduoti informaciją apie klientą tretiesiems asmenims galima tik klientui (ar jo teisėtam globėjui) leidus, išskyrus žemiau nurodytus ypatingus atvejus. Įsipareigojimas laikytis konfidencialumo psichoterapeuto nesaisto tik esant bent vienai iš žemiau nurodytų sąlygų:
- nėra kitos galimybės padėti klientui, kaip tik pažeidžiant konfidencialumo principą;
- yra akivaizdu, kad psichoterapeutui laikantis konfidencialumo principo iškyla grėsmė kliento, terapeuto ir/ar trečiųjų asmenų sveikatai ar gyvybei;
- psichoterapeutas turi būti įsitikinęs, kad pažeidus konfidencialumo principą grėsmė klientui, terapeutui ir/ar tretiesiems asmenims bus apribota ar visiškai pašalinta.
Konfidencialumo principas galioja ir informacijai apie kolegų klientus.
6.2. Psichoterapeutas informuoja klientą apie konfidencialumo ribas. Jis turi gauti raštišką kliento leidimą pateikti informaciją (raštu ar žodžiu) apie jį tretiesiems asmenims ir/arba kruopščiai pakeičia visus klientą identifikuojančius duomenis. Išimtys yra tik tie atvejai, kai psichoterapeutas privalo pateikti informaciją įstatymų numatyta tvarka. Klientas turi teisę bet kuriuo metu atšaukti anksčiau suteiktą leidimą.
6.3. Informacija ir duomenys, gauti psichoterapijos procese, klinikiniais interviu, testuojant, vertinant ir diagnozuojant klientus, studentus ir kt., gali būti aptariami su kolegomis be raštiško kliento sutikimo tik profesniais tikslais, kai informacijos pateikimas yra mokymo proceso ir profesinės psichoterapeuto kvalifikacijos vertinimo dalis arba ši informacija yra pateikiama supervizijose.
6.4. Psichoterapeutas imasi priemonių, garantuojančių konfidencialumą, saugodamas ir naudodamas savo užrašus.
6.5. Psichoterapeutas, dirbantis su klientais, kurie yra nepajėgūs patys pasirūpinti savimi, ypač atsakingai rūpinasi šių klientų interesais ir esant būtinybei konsultuoja tuo suinteresuotus asmenis.
VII Psichoterapinio proceso principai
7.1. Psichoterapeutas turi suvokti galimą savo įtaką klientams, studentams ir kitiems asmenims, kurie kokiu nors būdu yra priklausomi nuo jo profesinių veiksmų. Jis susilaiko nuo piktnaudžiavimo savo autoritetu, profesiniu vaidmeniu ir kompetencija, vengia sukelti kliento priklausomybę arba emociškai, materialiai arba kitaip jį išnaudoti. Psichoterapeutas turi veikti atsakingai, suprasdamas ypatingą psichoterapinių santykių, pagrįstų pasitikėjimu ir daline priklausomybe, prigimtį. Naudojimasis ir piktnaudžiavimas pasitikėjimu, siekiant realizuoti savo asmeninius – emocinius, seksualinius, socialinius ar materialinius – interesus, yra šiurkštus profesinės etikos pažeidimas.
7.2. Psichoterapeutas kliento atžvilgiu vengia dvigubų santykių, kurie gali turėti įtakos psichoterapeuto profesiniams sprendimams ir veiksmams (neteikia psichoterapijos bendradarbiams, studentams, artimiems draugams arba giminaičiams ir pan.). Seksualiniai ryšiai su asmenimis, su kuriais psichoterapeutą sieja profesiniai santykiai (terapija, moksliniai ir kitokie tyrimai, mokymas, supervizijos) yra šiurkštus profesinės etikos pažeidimas.
7.3. Pasibaigus profesiniams santykiams, psichoterapeutas dvejus metus neturi teisės užmegzti su tuo asmeniu santykių, kurie teiktų terapeutui materialinės ar kitokios naudos.
7.4. Dalyvavimas psichoterapijoje ar tyrimuose galimas tik esant savanoriškam asmens sutikimui.
7.5. Psichoterapeutas turi paaiškinti klientui būsimo psichoterapinio darbo principus, sąlygas ir metodus, o taip pat, esant reikalui, pakartotinai aptarti šiuos principus su klientu. Šie paaiškinimai turi apimti visus psichoterapijos aspektus, kurie gali turėti įtakos klientui apsisprendžiant dalyvauti psichoterapijoje.
7.6. Psichoterapeutas, sutikdamas dirbti su klientu, prašant trečiajam asmeniui, suprantamai paaiškina kiekvienai iš dalyvaujančių pusių, kuo ypatingi terapiniai santykiai ir kokia atsakomybė tenka visiems juose dalyvaujantiems.
7.7. Jeigu kokia nors organizacija reikalauja iš terapeuto veiksmų, kurie pažeistų etikos principus, psichoterapeutas informuoja jos atstovus apie kylantį etinį konfliktą ir kiekvienos iš pusių atsakomybę. Esant reikalui, psichoterapeutas kreipiasi (raštu) pagalbos į REETA Etikos komitetą.
7.8. Psichoterapeutas laiku, aiškiai ir suprantamai klientui susitaria su juo dėl paslaugų apmokėjimo. Bet koks atlygis klientui už gerus jo atsiliepimus apie psichoterapeuto darbą laikomas prieštaraujančiu etikos principams. Psichoterapeutas randa galimybę dalį savo darbo laiko skirti klientams, kurie yra nepajėgūs mokėti įprastą atlygį arba visiškai negali mokėti terapeutui už jo paslaugas.
7.9. Psichoterapeutas užbaigia terapinius santykius, jei klientas to nori arba jei jie nepadeda klientui. Esant reikalui, psichoterapeutas siūlo klientui alternatyvias pagalbos galimybes.
7.10. Psichoterapeutas susilaiko nuo nerealių pažadų klientams, t.y. nežada rezultatų, kurių psichoterapija negarantuoja.
7.11. Psichoterapijos pradžioje su klientu sudaromas psichoterapinis kontraktas turi apibrėžti psichoterapijos ribas, kliento tikslus psichoterapijoje, susitikimų dažnumą ir trukmę, apytikrę psichoterapijos trukmę, psichoterapeuto ir kliento atsakomybės lygį bendro darbo kontekste, psichoterapijos užbaigimo procedūrą, psichoterapeuto darbo apmokėjimo būdą ir dydį, galimybę gauti kitų specialistų konsultacijas.
7.12. Psichoterapeutas neturi teisės nutraukti psichoterapijos, jei nėra nuo jo nepriklausančių priežasčių. Jeigu vis dėlto psichoterapiją tenka nutraukti psichoterapeuto iniciatyva, jis privalo savo sprendimą paaiškinti suprantamai klientui ir nurodyti, ką geriausia galima būtų padaryti taip susiklosčius aplinkybėms ir/arba nukreipti klientą kitam specialistui.
7.13. Finansinės psichoterapeuto darbo sąlygos – asmeninis arba institucinis (draudiminis) darbo užmokestis, praleistų ir papildomų susitikimų kaina ir kt. – turi būti aptarti su klientu iki psichoterapijos pradžios. Jeigu už psichoterapiją moka institucija, papildomą mokestį iš klientų imti draudžiama.
7.14. Psichoterapeutas turi neleisti dalyvauti kitiems asmenims psichoterapijos procese, išskyrus tuos atvejus, kai klientas sutinka, kad dalis arba visas psichoterapijos procesas būtų stebimas kitų asmenų. „Kitais“ asmenimis nelaikomi asmenys, kurių bendradarbiavimas būtinas psichoterapijai.
7.15. Psichoterapeutas informuoja klientą apie profesinės etikos kodeksą, kurio reikalavimų jis laikosi, ir apie kliento galimybes apskųsti psichoterapeuto veiksmus REETA Etikos komitetui.
VIII Profesiniai santykiai
8.1. Psichoterapeutas gerbia artimų, giminingų profesijų, o taip pat kitų psichoterapijos krypčių tradicijas, principus ir praktiką, ir esant reikalui bendradarbiauja su kitais specialistais.
8.2. Psichoterapeutas yra dėmesingas tokiems atvejams, kai klientas paraleliai gauna ir kitų specialistų pagalbą, ir drauge su klientu stengiasi kiek įmanoma sumažinti galimus prieštaravimus, dėl kurių gali nukentėti kliento interesai. Esant galimybei ir klientui davus sutikimą, psichoterapeutas bendradarbiauja su kitais specialistais.
8.3. Psichoterapeutas nenaudoja savo profesinių santykių su supervizuojamaisiais, studentais, bendradarbiais ar tyrimų dalyviais savanaudiškais tikslais.
8.4. Pastebėjęs neetiškus kito psichoterapeuto veiksmus, psichoterapeutas pagal galimybes siekia informuoti kolegą apie savo požiūrį į jo veiksmus. Jei veiksmai yra susiję su menku jautrumu, patirties ar žinių stoka, toks neformalus požiūris į situaciją gali būti pakankamas, tačiau tokiu atveju yra svarbu išlaikyti konfidencialumą. Jei neetiški kolegos veiksmai peržengia neformalaus sprendimo ribas, psichoterapeutas, žinantis apie neetišką kolegos elgesį, privalo apie tai raštu informuoti REETA Etikos komitetą arba kitas savo šalies profesinės etikos organizacijas.
IX Viešumas
9.1. Viešai skelbdamas informaciją apie savo teikiamas paslaugas, psichoterapeutas apsiriboja tokia informacija: vardas; pavardė; aukščiausias tuo metu turimas akademinio išsilavinimo laipsnis; sertifikatas, liudijantis profesionalų psichoterapinį pasirengimą; psichoterapeuto sertifikatas (licencija) ir jo galiojimo laikas; narystė profesinėse organizacijose; adresas; telefonas; trumpas teikiamų psichoterapinių paslaugų aprašymas; kaina; kalbos, kuriomis konsultuojama; sutartys su draudimo kompanijomis; o taip pat kita tinkama informacija, neprieštaraujanti REETA profesinės etikos kodeksui.
9.2. Psichoterapeutas, viešai skelbdamas apie savo teikiamas profesines paslaugas, nenaudoja informacijos, kuri galėtų sudaryti klaidingą įspūdį apie jo išsilavinimą, kvalifikaciją ir darbo metodus. Tokio pobūdžio informacija neturi skatinti nerealių potencialių klientų lūkesčių psichoterapijos rezultatų atžvilgiu, o taip pat neturėtų apeliuoti į kliento baimes, nerimą ir kitus stiprius potencialių klientų jausmus. Psichoterapeutas neturėtų akcentuoti savo gebėjimų ar darbo metodų išskirtinumo.
9.3. Psichoterapeutui nedera apdovanoti, tame tarpe ir savo profesinėmis paslaugomis, žiniasklaidos, radijo, televizijos ir kitų masinio informavimo priemonių atstovų už reklamą ar kitą viešą informaciją apie savo paslaugas. Mokamos reklamos pobūdis turi būti aiškiai nurodytas.
9.4. Bet kuri vieša informacija, taip pat ir seminarų, psichoterapinių grupių arba mokymo programų reklama, turi aiškiai informuoti apie jų tikslus, sąlygas ir metodus, būtiną skirti laiką, apmokėjimo sąlygas, vadovų kvalifikaciją.
9.5. Psichoterapeutai, besireklamuojantys ar kitais būdais supažindinantys visuomenę su psichoterapiniais metodais, knygomis ar kitais informaciniais produktais, turi stebėti, kad informacija apie juos būtų profesionali ir etiška, pateikiama be sensacijų ar hiperbolizavimo.
9.6. Psichoterapeutui nederėtų dalyvauti nepsichologinių (nepsichoterapinių) produktų reklamoje, prisistatant psichoterapeutu.
9.7. Psichoterapeutai kaip mokytojai arba dėstytojai yra atsakingi už pateikiamos informacijos tikslumą ir etiškumą, o taip pat už jos tinkamumą auditorijai, kuriai ji yra pateikiama. Tai taikoma ir psichoterapeuto viešų pranešimų programoms, katalogams bei reklamoms.
9.8. Psichoterapeutas turėtų reaguoti į kolegų platinamą, etikos principų neatitinkančią informaciją apie psichoterapeutus arba psichoterapiją.
9.9. Psichologinė diagnostika ir kitos psichoterapijos paslaugos tinka tik profesinių santykių ribose. Paskaitose, demonstracijose, pranešimuose masinės informacijos priemonėse psichoterapeutas pateikia profesionalų patarimą ar vertinimą tik būdamas tikras savo samprotavimų profesionalumu.
X Psichologinis vertinimas, testavimas ir tyriamoji veikla
10.1. Dirbdamas su klientu ar tyrimo dalyviu, psichoterapeutas naudoja tik tas diagnostines technikas ir tyrimo metodus, kurie tarnauja kliento gerovei ir interesams. Psichoterapeutas gerbia kliento teisę žinoti ir suprasti visus diagnozavimo, vertinimo ir tyrimo rezultatus. Jeigu psichoterapeutas dirba su asmenimis, kurie nesugeba suprasti atlikto darbo esmės, psichoterapeutas turi skirti ypatingą dėmesį kliento interesams, taip pat teikti būtinas rekomendacijas už klientą atsakingiems asmenims.
10.2. Psichoterapeutas yra atidus saugodamas duomenų konfidencialumą bet kuriame jų apdorojimo etape; jis rūpinasi, kad bendradarbiai suprastų etinius principus.
10.3. Psichoterapeutas įsitikina, kad kiti asmenys adekvačiai supranta ir naudoja vertinimo rezultatus.
XI Etiniai principai mokant psichoterapijos
11.1. Etiniai principai, apibrėžti šiame Kodekse, taip pat reguliuoja ir profesinius santykius, mokant psichoterapijos mokymo įstaigose. Dėstytojai, supervizoriai, psichoterapeutai ir studentai turi bendradarbiauti tarpusavyje, vadovaudamiesi profesinės etikos taisyklėmis.
11.2. Mokymo įstaigų vadovybė yra atsakinga už savalaikį visų 11.1. punkte numatytų asmenų supažindinimą su etikos kodeksu ir informavimą apie būtinybę laikytis jo principų viso mokymo proceso metu. Jie taip pat yra informuojami apie galimybę skųsti neetiškus veiksmus.
11.3. Psichoterapijos mokymas yra nesuderinamas su bet kokio pobūdžio išnaudojimu. Aukščiausios vertybės mokant psichoterapijos yra laisvė, atsakomybė, teisingumas, sąžiningumas ir mokymo proceso dalyvių tarpusavio pagarba.
11.4. Dėstytojai, supervizoriai ir terapeutai, pradėdami mokymo procesą, aiškiai apibrėžia studentams konfidencialumo ribas ir, esant reikalui, grįžta prie šio klausimo aptarimo.
11.5. Dėstytojai, supervizoriai ir terapeutai yra atsakingi už teorines ir praktines egzistencinės paradigmos nuostatas atitinkančių ribų nustatymą santykiuose su studentais.
11.6. Mokymo, supervizijų ir terapijos sąlygos ir terminai yra aptariami su studentais iki mokymų/supervizijų/terapijos pradžios.
11.7. Dėstytojai, supervizoriai ir terapeutai turi laiku įsitikinti, kad su mokymo procesu nesusiję profesiniai, asmeniniai, tarnybiniai ar kiti santykiai su studentais nepakenks mokymo/supervizijų/asmeninės terapijos kokybei ir efektyvumui. Esant reikalui, dėstytojas/supervizorius/terapeutas, siekdamas išeiti iš susidariusios sudėtingos situacijos, turi ieškoti profesinės pagalbos,.
11.8. Dėstytojai/supervizoriai/terapeutai atsako už išsamų galimų dvigubų ryšių užmezgimo pasekmių aptarimą su studentais, kai mokymo procese susikerta administratoriaus, dėstytojo, supervizoriaus ir terapeuto vaidmenys.
11.9. Mokymo įstaigos vadovybė, remdamasi dėstytojų, supervizorių ir terapeutų rekomendacijomis, turi teisę priimti sprendimą leisti (nurodant, kokiomis sąlygomis) arba uždrausti studentui tam tikrą laiką praktikuoti psichoterapiją. Studentas yra atsakingas už gautų rekomendacijų laikymąsi savo darbe.
11.10. Dėstytojai, supervizoriai, terapeutai ir studentai privalo laikytis konfidencialumo principo visame mokymo procese, t.y. visa asmeninio pobūdžio informacija, gauta grupėse, supervizuojamose konsultacijose, grupinėse supervizijose ir bet kokiuose kituose užsiėmimuose, yra konfidenciali. Tai galioja ir informacijai apie kolegų ir studentų darbą, ir informacijai apie klientus, darbas su kuriais aptariamas supervizijose.
11.11. Informacija apie klientus, pateikiama paskaitose ir supervizijose (žodžiu ar raštu), parengiama taip, kad kliento būtų neįmanoma identifikuoti. Jei taip pateikti duomenų neįmanoma, toks atvejis negali būti pristatomas viešai.
11.12. Konfidencialumas gali būti pažeidžiamas, vertinant studentų darbus, bet tik tuo atveju, jei tai buvo aptarta prieš pradedant šį procesą. Tokiais atvejais dėstytojai/supervizoriai gali tikslingai keistis gauta informacija, reikalinga vertinant studentus.
XII Skundai ir jų nagrinėjimo tvarka
12.1. Klientai ar jų įgalioti asmenys, studentai gal apskųsti bet kuriuos psichoterapeutų – REETA narių (studentai – dėstytojų/supervizorių/psichoterapeutų, dalyvaujančių mokymo procese) – veiksmus, išskyrus skundus dėl žalos sveikatai, kurie nagrinėjami tų šalių, kuriose gyvena besiskundžiantys asmenys ir asmenys, kuriais skundžiamasi, įstatymų numatyta tvarka. Asociacijos nariai taip pat gali apskųsti kolegas, Asociacijos narius, jeigu mano, kad kolegų veiksmai pakenkė jų darbo rezultatams arba profesinei reputacijai.
12.2. Skundus nagrinėja Skundų nagrinėjimo komisija (SNK), kurią skiria Asociacijos Etikos komitetas (EK). Kiekvienam konkrečiam skundui kuriama atskira SNK.
12.3. REETA EK nagrinėja tik raštiškus skundus (tame tarpe ir pateiktus elektroniniu būdu). Skunde turi būti nurodyti skundėjo (ieškovo) vardas ir pavardė, asmuo, dėl kurio yra pateikiamas skundas, ir trumpas skundo aprašymas.
12.4. Nagrinėjami tik tie skundai, kuriuose minimi neetiški veiksmai atlikti ne seniau nei prieš trejus metus.
12.5. Gavusi skundą, EK per 2 savaites sudaro SNK iš 3 EK narių. Vienas iš jų skiriamas komisijos pirmininku. SNK nariai nei su ieškovu ar asmeniu, prieš kurį yra pateiktas skundas, nei tarpusavyje negali būti susiję jokiais – giminystės, tarnybiniais ar profesiniais – ryšiais ar materialiniais interesais. Jeigu Etikos komitete neužtenka tokių narių, SNK gali būti papildyta kitais Asociacijos nariais.
12.6. EK per mėnesį raštu informuoja skundo teikėją apie gautą skundą ir praneša apie sprendimą priimti arba atmesti skundą. Sprendimą apie skundo priėmimą arba atmetimą EK priima balsų dauguma. Priėmus skundą ieškovas turi gauti informaciją apie skundo nagrinėjimo procedūrą ir sudarytos SNK narius. Be to, visa nurodyta informacija yra siunčiama asmeniui, prieš kurį yra pateiktas skundas. Atmetus skundą, apie tai raštu pranešama skundo teikėjui, pagrindžiant tokį sprendimą.
12.7. Priėmus skundą, SNK pirmininkas, susitikęs su abiem pusėmis ir jų išklausęs, visų pirma siekia jas sutaikyti. Jeigu ieškovas nesutinka atsiimti skundo, šis toliau nagrinėjamas SNK.
12.8. Skundas SNK turi būti išnagrinėtas per tris mėnesius nuo sprendimo pradėti nagrinėjimo procedūrą. Nagrinėjant skundą, ieškovas ir atsakovas turi turėti galimybę asmeniškai ar raštu detaliau paaiškinti arba pakomentuoti skundą. Jie taip pat turi teisę įgalioti trečiuosius asmenis atstovauti jų interesams, nagrinėjant skundą.
12.9. Išnagrinėjus skundą, SNK raštu pateikia savo sprendimą abiems pusėms ir Etikos komitetui. Prie sprendimo turi būti pridėtos rekomendacijos, kaip ateityje panašiose situacijose galima būtų išvengti pažeidimų.
12.10. SNK sprendimai yra ne privalomo, o rekomendacinio pobūdžio.
12.11. Pateikus SNK sprendimą Etikos komitetui, šis per 30 dienų priima savo sprendimą, apie kurį informuoja ieškovą, atsakovą ir REETA Valdybą.
12.12. EK sprendimus galima apskųsti raštu REETA Valdybai per mėnesį po sprendimo paskelbimo. REETA Valdyba gali įpareigoti Etikos komitetą paskirti kitą SNK sudėtį tam pačiam skundui nagrinėti.
12.13. Patvirtinus EK sprendimą REETA Valdyba gali taikyti tokias priemones atsakovui:
- įspėti dėl neprofesionalaus elgesio;
- informuoti visus Asociacijos narius apie nederamą kolegos elgesį;
- pašalinti iš REETA narių.
12.14. Skundų nagrinėjimo dokumentai saugomi 5 metus.
Priimta REETA narių konferencijoje 2009 metų rugsėjo 25 dieną.